fredag 8 juli 2011

Blogg från Smålands gröna skogar

Voki och Rosas bondgård kan jag och mina barn se någon användning för språkinlärning?

Det är segt, kan jag säga. När jag jobbar med projektet upptäcker jag hela tiden sidor som har ett annat tankesätt och som jag tycker är bättre än de 2 som jag valde att titta på.

Mina killar har svårt att se att den figurenVoki är något mer en en knas figur man kan skratta åt då den spelar upp olika dialekter av svenskan.. Men skam den som ger sig vi ska kika vidare. Flickan 4,5 år tycker om att forma olika figurer och vad de ska säga. Som en klippdocka man klär på och gör om.


Jag ser att det kan vara en kul grej att ha en figur som talar meddelande till alla som besöker ens sid, blogg, facebook osv.
Men det känns lite väl meckigt och vägen för att nå språklig utveckling känns lång och omständig.

Visst är det mycket viktigt med kreativitet och motivation när man vill uppnå en lyckad undervisning, men det är en djungel och kräver så många timmar av läraren för att komma till ett program, sida som fungerar för min klass eller barngrupp.

Flickan:
- Mamma, nu vill jag också göra en Voki till bara mig!!!!


Fortsättning följer - jag lovar:)

1 kommentar:

  1. Vad roligt att du också testar och kör de olika IKT redskapen med dina barn. Jag "testkör" gärna allt med min 8-åring :-))

    SvaraRadera