onsdag 15 juni 2011

Ska bli sååååå KUL!

”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal-och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning.” Lpfö 98

Hur ska vi möta? Hur ska vi förbereda? Till vilka förskolor och skolor ska vi ta emot barn?

Förskolan som tänker och gör så som de gjorde när mina vänner gick på dagis? Eller den förskolan som följer och lever i den verklighet dagens barn växer upp i?

Jag hoppas att jag kommer att sprudla av nya tankar och ideer om hur jag ska kunna få min arbetsgivare att våga ta in datorer, ny teknik och populär kulturen i arbetet i förskolan.

Min stora inspirations källan till digital kompetens i förskola och skolan värld grundar sig först och främst i att min son gick i klassen broangensettor.blogspot.com/ Broängens ettor som fick vara med i ett projekt där varje elev vid skolstart i ettan fick varsin dator.

Min lite stora källa grundar sig i hur främmande pedagoger i förskolan och skolan är för att ta in populärkulturen. Den kultur som är barnens vardag. Den kultur flera inom förskolan vill förmedla är den kultur de själva växte upp med.

Hur ska vi få pedagoger att ta ett barnperspektiv fullt ut?

1 kommentar:

  1. Ett mycket bra inlägg och tankar du skrivit. Jag hoppas denna kurs ska ge oss många bra idéer att ta med oss till arbetsgivaren och skolan. Att få en grund att kunna argumentera för nytänk i skolans värld. Lycka till med kursen!

    SvaraRadera