onsdag 15 juni 2011

Lärare pratar alldeles för mycket..... vem orkar lyssna hela tiden?


Ny forskning i Australien visar att lärande gynnas av att läraren pratar mindre och ägnar mest tid åt att lyssna. Professor John Hattie, Melbourne Education Research Institute vid University of Melbourne, menar att när läraren pratar cirka 80% av tiden i klassrummet finns det inte mycket utrymme för lärande.

Prof. Hattie menar att läraren ska låta eleverna stå för en del av undervisningen och att man ska inspireras av dataspelsmodellen. I de flesta spel får duprova på nya färdigheter med fortlöpande återkoppling och tips om hur du ska bli bättre Vi ska hjälpa eleverna att spela spelet "lärande".


Elever och barn måste få utforska och prova på egna hand med sina vänner. Är det så att lärare fortfarande vill visa sig så duktiga och kunniga i sitt ämne. Stå och glänsa när ingen orkar lyssna???

2 kommentarer:

  1. Intressant. Jag tror också att skolan har oerhört mycket att lära av spelbranschen. De har lagt ner väldigt mycket resurser på att ta reda på hur man får spelarna att fastna och bli motiverade att klara av de utmaningar som de möts av. Hur kan man föra över all denna kunskap till skolan?

    SvaraRadera
  2. Håller med om detta är intressant. Dagens skola och dagens lärare behöver tänka om vi ska nå dagens elever i deras värld, den ser inte ut som då vi gick i skolan. Att vara elev idag är ju så spännande och utmanande, låt eleverna ta mera plats!

    SvaraRadera