lördag 25 juni 2011

Ipad i förskolan

Inspirerad - Jag vill också PROVA på med mina barn i min förskola.
Det är spännande att lyssna och se hur andra förskolor arbetar med olika digitala tekniker i sina förskolor.


Pedagogiska verktyg eller bara spel? Det är där vi som pedagoger kommer in. Pedagoger behöver en kompetens och vilja våga prova på. Samtidigt som pedagoger måste inse att NU är NU och klockan går inte ställa tillbaka så det enda vi kan göra är att hänga med och ta del av den tid vi lever i.



Det är viktigt att vi i förskolan inte glömmer bort att koppla till Läroplanen som styr förskolan verksamhet. Kan pedagogerna finna en koppling är de på rätt väg brukar min förskolechef säga.

En kommentar jag fann till ett inlägg ang Ipad i förskolan:
-Är det verkligen vettigt att småbarn i förskolan ska lära in ett "skärmberoende" som deras föräldrar sedan kämpar emot med näbbar och klor när de blir tonåringar? Är det inte bättre att småbarnen är ute i friska luften och rör på sig och lär sig leka och umgås på andra sätt? Datorspelens tid kommer ändå alltför snabbt. Jag vill INTE att mina 2-åringar ska sitta framför en Ipad i förskolan!


Jag håller medMicke Gunnarssoni en av hans föreläsningar:
"Hopp ut och lek ÄR inte lösningen på allt! Hela livet är en resa och förändring. NU är NU, så är det nu. Sluta gnäll om att allt var bättre förr. Vuxna måste ändra inställningen till nutiden."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar