söndag 19 juni 2011

Bromsklossen kan inte vara lärarnas kompetens....

Hela världen som fika bord - gärna och dejta i fullaste mjukisarna !!!!
Alastair Creelman säger när han talar om Sociala medier om hela världens fika bord. Visst låter det fantastiskt. Att umgås och fika har vi säkert gjort i olika former i alla tider. Det nya är att vi fikar, dejtar , går i skolan och umgås utan att mötas rent fysiskt.

Web 2.0 har en massa intressanta kanaler för utveckling och lärande. Som lärare i förskolans värld snurrar många tankar i huvudet om hur jag ska kunna arbeta med dessa. Om 5 -10år kommer dagens elever vara kunniga och utrustade med en Pedagogisk digital kompetens men frågan är om eleverna kommer att få användas sig av den kunskapen? De kommer att bromsas av sina lärare som borde vara de som för eleverna framåt. Om det inte införs obligatorisk fortutbildning för alla lärare kommer skolan i Sverige halka efter ännu mera än vad flera säger att den redan gör.

Bromsklossen kan inte vara lärarnas kompetens....


Mina egna erfarenheter av Web 2.0 är genom min distans utbildning till lärare där vi hade seminarium, föreläsningar och studiegrupper, dela dokument och redovisade både ljudfilmer och film och power point.
Väldigt många människor tror att om man studerar på distans är det = med brevskola via Hermos som Kurt Olsson pluggade vid i sin film. Jag tror att kanske distans studenterna vinner racet om PDK vilket är så viktigt att ha kunskap i och om.


//// Kan man kanske dokumentera med 1 - 3,5 åringar via en blogg som är öppen för deltagare??? Min lilla kluring som jag skulle vilja testa med barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar